سلولهای خفته ی انسولین ساز در بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 وجود دارد

 9 فوریه 2016- درافرادیکه بیماری دیابت نوع 1 درآنها پس از سن 7 سالگی تشخیص داده می شود، تعداد زیادی از سلولهای انسولین ساز به خواب فرو می روند و این امکان وجود دارد که بتوان آنها را دوباره  بیدار کرد.

 تحقیقات انجام شده توسط پژوهشگران دانشگاه Exeterنشان داد افرادیکه قبل از سن هفت سالگی به دیابت نوع 1 مبتلا شده اند، به شکل  شدیدتری از دیابت نوع 1 مبتلا می شوند که قابلیت تولید انسولین را در اکثر سلولهای  بتای آنها  از بین می برد.

آیا سلولهای خفته ی انسولین ساز امکان جدیدی برای درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 بوجود می آورد؟

بر خلاف باور عمومی، نتایج این تحقیق نشان داد که تشخیص دیابت نوع 1 پس از سن 7 سالگی  تمام سلولهای تولید کننده ی انسولین را ازبین نمی برد، بلکه تعدادی از این سلولها بحالت خفته در می آیند و چنانچه مجدداً بیدار شوند، می توانند به تولید انسولین بپردازند.

پرفسور Morganاز دانشگاه Exeterمی گوید: این موضوع فوق العاده هیجان انگیز است و می تواند درهای جدیدی را بر درمان دیابت در افراد جوان بگشاید، قبل از این تصور می شد نوجوانان مبتلا به دیابت نوع 1 حدود 90 درصد از سلولهای بتای خود را از دست می دهند اما با بررسی پانکراس آنها مشخص گردید که این موضوع صحت ندارد، در واقع کسانیکه  در نوجوانی به دیابت نوع 1 مبتلا شده اند هنوز هم  تعداد زیادی سلولهای بتای زنده  اما به حالت خفته در پانکراس خود دارند، اگر بتوانیم راهی برای فعالسازی مجدد این سلولها بیابیم شاید قادر باشیم سرعت بیماری را کم کرده و یا حتی بیماری  را معکوس کنیم.

 محققان حدود 400 نمونه از پانکراس افراد مبتلا به دیابت نوع یک تهیه نمودند. آنها دریافتند کودکان  جوانتر – 6سال یا کمتر- به دیابت نوع 1 تهاجمی تری مبتلا می شوند، هنگامیکه کودکان درسنین پایین به دیابت مبتلا می شوند،  بیماریی بنام insulitisاکثر سلولهای بتای پانکراس آنها را تخریب می کند.

 اما افرادیکه در سنین بالاتر به دیابت نوع 1 مبتلا می شوند – بخصوص درنوجوانی- تا حدود 50 درصد از سلولهای بتای خود را حفظ می کنند این سلولها اگر چه سالم هستند اما به تولید انسولین نمی پردازند. وجود این سلولها دانشمندان را به یافتن راهی برای فعال نمودن آنها امیدوار کرده است. اگر چه در حال حاضر هیچ ایده ای برای فعال کردن این سلولها وجود ندارد اما کشف این واقعیت که هنوز تعدادی از سلولهای بتا در پانکراس وجود دارند، یک موفقیت بزرگ است. پرفسور Morganمطمئن است که روزی روشن فعال سازی این سلولها  کشف خواهد شد.

دکتر Richardsonمی گوید: برای موفقیت در آزمایشات بعدی ابتدا باید از علل زمینه ای این بیماری مطلع شویم، قدم بعدی درک تفاوت پیشرفت دیابت در کودکان بسیار جوان با کودکان  و نوجوانان با سن بالاتر است، این اطلاعات می تواند به ما در درمان موثرتر این بیماری  در هر دو گروه کمک کند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/feb/many-people-with-type-1-diabetes-have-dormant-insulin-cells-which-could-be-reawakened,-study-finds-90476109.html